Про бібліотеки і бібліотечну справу
ЗАКОН України від 27.01.1995 р.
№ 32/35-ВР (зі змінами та доповненнями)
Цей Закон визначає
статус бібліотек, правові та
організаційні засади діяльності бібліотек і бібліотечної справи в Україні. Цей
Закон гарантує право на вільний доступ до інформації, знань, залучення до цінностей національної та світової
культури, науки та освіти, що зберігаються в бібліотеках.
Розділ І
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі терміни
вживаються в такому
значенні:
• бібліотека — Інформаційний, культурний,
освітній заклад, що має упорядкований фонд документів і надає їх у тимчасове користування фізичним та юридичним особам;
• бібліотечні ресурси — упорядковані фонди документів на різних носіях інформації, довідково-пошуковий апарат, матеріально-технічні засоби опрацювання, зберігання і передачі інформації;
• бібліотечна система
України — розгалужена мережа бібліотек різних видів,
пов'язаних
взаємодією і взаємо використанням бібліотечних ресурсів;
взаємодією і взаємо використанням бібліотечних ресурсів;
• бібліотечна справа — галузь інформаційної,
культурної, освітньої діяльності суспільства, що включає створення і розвиток мережі бібліотек, формування та обробку бібліотечних фондів, організацію бібліотечного, інформаційного та довідково-бібліографічного обслуговування користувачів бібліотек, підготовку бібліотечних кадрів, наукове та методичне забезпечення розвитку бібліотек;
• бібліотечний фонд — упорядковане зібрання
документів, що зберігається в
бібліотеці;
• документ — матеріальна форма одержання, зберігання,
використання і поширення
інформації, зафіксованої
на папері, магнітній, кіно -, фотоплівці, оптичному диску або іншому носієві;
• депонування
— форма збирання І розповсюдження рукописних робіт, переважно наукових;
• інформаційні ресурси —
сукупність документів у
інформаційних системах (бібліотеках,
архівах, базах даних
тощо);
• користувач бібліотеки —
фізична чи юридична особа,
яка звертається до послуг
бібліотеки;
• міжбібліотечний
абонемент — форма бібліотечного обслуговування, заснована на взаємному використанні бібліотечних фондів і довідково-пошукового апарату бібліотек;
• централізована бібліотечна система — об'єднання бібліотек у єдине структурно-цілісне утворення, куди входить центральна бібліотека.
Стаття 2. Законодавство України про бібліотеки і бібліотечну справу
Законодавство України
про бібліотеки і бібліотечну справу базується на Конституції України і складається з Основ законодавства України про
культуру, цього Закону, міжнародних
договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та інших
нормативно-правових актів. Якщо
міжнародним договором України,
згода на обов'язковість якого
надана Верховною Радою України,
встановлено інші правила, ніж ті, що містяться в законодавстві України про бібліотеки і бібліотечну справу, то застосовуються правила міжнародного договору.
Стаття 3. Сфера дії
Закону
Дія цього Закону
поширюється на мережу діючих
бібліотек усіх форм власності та
підпорядкування й організацію бібліотечної справи.
Розділ ІІ
ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА В
ГАЛУЗІ БІБЛІОТЕЧНОЇ СПРАВИ
Стаття 4. Державна
політика в галузі бібліотечної
справи
Основою державної політики в галузі бібліотечної
справи є реалізація прав
громадян на бібліотечне
обслуговування, забезпечення загальної доступності до інформації та культурних цінностей, що збираються,
зберігаються та надаються в тимчасове
користування бібліотеками.
Держава:
- підтримує бібліотечну справу та її розвиток шляхом гарантованого фінансування бібліотек, пільгової податкової, кредитної та цінової політики;
- фінансує створення інформаційних мереж і телекомунікаційних систем для інформаційного обміну, входження у світові глобальні комп'ютерні мережі, об'єднання та забезпечення доступності розподілених бібліотечних ресурсів;
- стимулює взаємовикористання бібліотечних ресурсів через систему міжбібліотечного абонемента, зведених каталогів, депозитаріїв, обмінних бібліотечних фондів,
інтеграцію бібліотек України у світовий Інформаційний простір;
- координує діяльність бібліотек усіх форм
власності, регулює діяльність бібліотек, що є в державній і комунальній власності, на основі кооперації;
- забезпечує розвиток
бібліотечного обслуговування
соціальне незахищених верств населення;
- розробляє програми
розвитку бібліотечної справи
та забезпечує їх цільове фінансування;
- створює умови для міжнародного співробітництва
бібліотек.
Розділ ІІІ
БІБЛІОТЕЧНА СИСТЕМА УКРАЇНИ
Стаття 5. Основи організації та функціонування бібліотечної системи
України
Бібліотечна система України
функціонує на основі скооперованого комплектування
фондів та обробки документів, довідково-пошукового апарату, взаємовикористання бібліотечних ресурсів, а також організації
науково-дослідної,
науково-бібліографічної та науково-методичної роботи.
Стаття 6. Види
бібліотек
За значенням бібліотеки
поділяються на:
всеукраїнські загальнодержавного значення
(національні, державні);
республіканські
(Автономної Республіки Крим);
обласні;
міські;
районні;
селищні;
сільські.
За змістом бібліотечних фондів бібліотеки є:
універсальні;
галузеві;
міжгалузеві.
За призначенням бібліотеки поділяються на:
публічні (загальнодоступні);
спеціальні (академій
наук, науково-дослідних
інститутів, навчальних
закладів, підприємств, установ, організацій);
спеціалізовані (для
дітей, юнацтва, осіб з фізичними
вадами).
Публічні, спеціальні та спеціалізовані
бібліотеки можуть об'єднуватися у
централізовані бібліотечні системи.
Стаття 7. Національна бібліотека України
Національна бібліотека
України провідний державний культурний, освітній, науково-інформаційний
заклад, що виконує функцію
методичного та координаційного
центру з питань бібліотекознавства,
бібліографознавства, документознавства,
бере участь у розробленні державної
політики в галузі бібліотечної справи
та реалізує її.
Національна бібліотека України
володіє потужним фондом вітчизняних і найважливіших науково значущих зарубіжних
документів і задовольняє
найрізноманітніші потреби суспільства, сприяє розвитку науки, освіти, культури, здійснює міжнародне
співробітництво у формуванні та
використанні світових бібліотечних
ресурсів.
Бібліотечний фонд національної бібліотеки України є національним культурним
надбанням Українського народу, невід'ємною складовою частиною культурної спадщини та перебуває під
охороною держави.
Загальнодержавне спрямування діяльності національної бібліотеки України забезпечується
спеціально уповноваженим центральним
органом виконавчої влади у сфері
культури.
Національна бібліотека
України має право на
одержання обов'язкового
безоплатного примірника документів згідно із законом.
Статус національної надається державній бібліотеці згідно із законодавством.
Стаття 8. Державна бібліотека
Державна бібліотека —
бібліотека загальнодержавного
значення, що здійснює
бібліотечне, бібліографічне, інформаційне обслуговування користувачів і виконує функцію
всеукраїнського науково-дослідного, методичного та організаційного центру бібліотек відповідної галузі або категорій користувачів.
Державна бібліотека може
бути універсальною, спеціальною, спеціалізованою.
Державна бібліотека має
право на одержання обов'язкового безоплатного примірника документів згідно із
законом.
Стаття 9. Центральні бібліотеки
Центральні бібліотеки — головні бібліотеки
регіонів, які зобов'язані формувати, зберігати та надавати в користування
найбільш повне зібрання документів у межах своєї території, організовувати
взаємовикористання бібліотечних
ресурсів і надавати методичну
допомогу бібліотекам різних видів
відповідних територій.
Органи державної влади та органи
місцевого самоврядування повинні забезпечувати пріоритетне додаткове бюджетне
фінансування центральних бібліотек відповідно до обсягів їх діяльності.
Центральні бібліотеки беруть участь у розробленні та реалізації державних і регіональних програм у межах своєї компетенції та програм розвитку бібліотечної справи, створенні інформаційних мереж на основі єдиних стандартів обробки документів І обміну даних.
Стаття 10. Організація взаємодії бібліотек
Для більш повного задоволення потреб користувачів
бібліотек в інформації, раціонального використання бібліотечних
ресурсів органи державної влади та органи
місцевого самоврядування стимулюють
взаємодію бібліотек і створюють
умови для розвитку міжбібліотечного
абонемента, зведених каталогів автоматизованих баз даних, депозитаріїв.
Забезпечення взаємодії бібліотек різних видів
покладається на центральні бібліотеки
відповідних територій, якими є:
• на загальнодержавному рівні — національні
та державні бібліотеки;
• в Автономній Республіці Крим — Республіканська
універсальна наукова бібліотека
імені І.Франка;
• на обласному рівні —
обласні універсальні наукові
бібліотеки;
• на міському рівні —
міські публічні бібліотеки або
центральні бібліотеки міської централізованої бібліотечної системи;
• на районному рівні - районні бібліотеки або
центральні бібліотеки районної централізованої бібліотечної системи.
Стаття 11. Взаємодія бібліотек України з підприємствами, установами та
організаціями
Бібліотеки України є складовою
частиною Інформаційної системи
держави.
З метою забезпечення
раціонального використання
бібліотечних ресурсів як складової частини інформаційних ресурсів держави бібліотеки взаємодіють з підприємствами, установами та організаціями, які мають бази даних та діяльність яких пов'язана зі створенням, збиранням, обробкою, накопиченням та збереженням інформації.
Взаємодія бібліотек з підприємствами, установами та
організаціями може здійснюватися в
рамках державних і регіональних
програм у межах своєї компетенції
та програм розвитку бібліотечної
справи, а також на основі укладених
угод.
Розділ IV
ПОРЯДОК СТВОРЕННЯ,
РЕОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЛІКВІДАЦІЇ БІБЛІОТЕК
Стаття 12. Створення бібліотек
Бібліотеки створюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурноосвітніх і виробничих потреб суспільства згідно з соціальними
нормативами, встановленими відповідними органами державної влади.
Бібліотеки
можуть створюватися на основі усіх форм власності, передбачених законами України. Засновниками бібліотек можуть
бути органи державної влади, органи
місцевого самоврядування, самоврядні організації, фізичні та юридичні особи, у тому числі іноземні, в порядку, передбаченому законом.
Бібліотека може не мати статусу
юридичної особи та перебувати у складі підприємства, установи або організації.
Бібліотека, що входить до складу централізованої бібліотечної системи, може мати статус юридичної особи.
Бібліотека діє на основі статуту
(положення), що затверджується її засновником (засновниками). У статуті
(положенні) бібліотеки визначаються
її статус, форма власності, джерела фінансування,
вид і профіль діяльності.
Стаття 13. Реєстрація бібліотек
Реєстрація бібліотек незалежно від форм
власності проводиться за місцем їх знаходження органами
місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством.
Бібліотека набуває
статусу юридичної особи з дня її
реєстрації.
Свідоцтво про реєстрацію бібліотеки є підставою для відкриття
рахунків в установах банків.
Бібліотеки, що не є
юридичними особами, реєстрації не підлягають.
У разі зміни форми
власності або назви бібліотеки ЇЇ перереєстрація здійснюється у порядку, встановленому
законодавством.
Відмова в реєстрації
бібліотеки може бути оскаржена до
суду в порядку, встановленому
законом.
Стаття 14.
Реорганізація та приватизація бібліотек
Реорганізація бібліотек
здійснюється відповідно до законодавства України.
Бібліотеки, що є юридичними особами, не
підлягають приватизації.
У разі приватизації будівель, споруд, приміщень, в яких розміщені бібліотеки, що є у державній або комунальній власності, та відмови нового власника надавати в користування займані бібліотеками будівлі, споруди, приміщення органи, що приймають рішення про
приватизацію цих будівель, споруд, приміщень, забезпечують бібліотеки
будівлями, спорудами, приміщеннями,
збудованими за спеціальними проектами,
або іншими упорядкованими приміщеннями, що відповідають умовам обслуговування користувачів бібліотек і зберігання бібліотечних фондів.
У разі приватизації майна юридичної особи, в складі якої перебуває
бібліотека, одночасно із зазначеним майном
можуть бути приватизовані бібліотечні фонди та майно, необхідне для її діяльності, за наявності зобов'язання
нового власника продовжити подальше функціонування бібліотеки протягом десяти років. У разі відсутності такого зобов'язання зазначене майно не підлягає
приватизації, а рішення щодо
подальшого його використання
приймається відповідно до законодавства.
Стаття 15. Ліквідація бібліотек
Бібліотеки ліквідуються
за рішенням:
• власника;
• засновника
- за згодою власника;
• в інших
випадках, передбачених законодавством.
У разі ліквідації
державних та комунальних
підприємств, установ, організацій, у складі яких перебувають бібліотеки, бібліотечні
фонди та майно, необхідне для
діяльності бібліотеки, передаються до
бібліотек, що є у державній та комунальній власності, згідно з рішенням
відповідних органів виконавчої влади
та органів місцевого самоврядування. Доцільність реорганізації та
ліквідації бібліотек, що є у державній та
комунальній власності, визначається
відповідними органами виконавчої
влади та органами місцевого самоврядування за погодженням зі спеціально уповноваженим
центральним органом виконавчої влади
у сфері культури.
Розділ V
БІБЛІОТЕЧНІ ФОНДИ
Стаття 16. Бібліотечні фонди
Бібліотечні фонди формуються відповідно до
значення, складу користувачів
бібліотеки та виду бібліотеки як
упорядковане зібрання документів.
Державний бібліотечний фонд
України складається з фондів
бібліотек, що є у державній і комунальній власності, фондів бібліотек
самоврядних організацій, взаємопов'язаних скооперованим комплектуванням, єдиним довідково-пошуковим апаратом,
системою депозитарного зберігання,
перерозподілу та взаємовикористання
фондів і відображає науковий, культурний,
інформаційний потенціал суспільства.
Особливо цінні, рідкісні документи та
колекції включаються до Державного реєстру національного культурного надбання
України згідно з
положенням, яке затверджується
Кабінетом Міністрів України.
Архівні документи, зібрані в бібліотеці, входять до складу Національного архівного фонду України згідно із Законом
України «Про Національний архівний фонд та архівні установи».
Для документів, що
внесені або підлягають внесенню
до Державного реєстру
національного культурного надбання
України, та
документів, що є унікальними документами Національного архівного фонду України і зберігаються в
бібліотеках, встановлюється
особливий режим охорони, зберігання
та використання.
У разі, якщо бібліотека не забезпечує необхідні умови
для зберігання та використання
документів, внесених до Державного
реєстру національного культурного надбання України, вони можуть бути передані іншим
бібліотекам згідно з рішенням відповідних органів виконавчої влади за погодженням зі
спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері
культури.
Стаття 17. Комплектування бібліотечних фондів
Комплектування бібліотечних фондів здійснюється
шляхом отримання обов'язкового
примірника документів у порядку, встановленому законом, документів, що випускаються за цільовими програмами
книговидання, придбання документів за готівковий і безготівковий рахунки, документообміну, отримання в
дарунок, депонування та іншого безкоштовного одержання документів.
Маловживані, але цінні в науковому та художньому
відношенні документи передаються в бібліотеки-депозитарії.
Порядок передачі зазначених документів у бібліотеки-депозитарії визначається спеціально
уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері культури.
Стаття 18. Облік, зберігання та використання документів
Облік, зберігання та використання документів, що знаходяться в бібліотечних фондах, здійснюються відповідно до правил, затверджених спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері культури, та
встановлених стандартів, технічних умов, інших нормативних документів.
Власник (засновник) бібліотеки зобов'язаний забезпечувати належні
матеріально-технічні умови для зберігання та використання бібліотечних фондів.
Вилучення з бібліотечних
фондів документів, у
тому числі ветхих, тих, що втратили актуальність, наукову та виробничу цінність
або які мають дефект, дублетних
здійснюється у порядку, визначеному
спеціально уповноваженим центральним
органом виконавчої влади у сфері
культури. Вилучення документів з
бібліотечних фондів за ідеологічними
чи політичними ознаками забороняється.
Документи, що не входять до Державного реєстру
національного культурного
надбання України, можуть бути
передані безкоштовно із фондів
одних бібліотек іншим або реалізовані.
Розділ VI
ОБОВ'ЯЗКИ ТА ПРАВА БІБЛІОТЕК
Стаття 19. Обов'язки бібліотек
Бібліотеки своєю діяльністю забезпечують
реалізацію прав громадян на бібліотечне
обслуговування, встановлених
цим Законом.
Бібліотеки обслуговують користувачів
бібліотеки згідно із правилами користування бібліотекою, розробленими на основі
типових правил, затверджених спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері культури.
Використання бібліотеками відомостей про
користувачів бібліотеки та їх інтереси
з будь-якою метою, крім
наукової, без їх згоди не
допускається.
Бібліотеки, незалежно від форм власності, що мають
у своїх фондах особливо
цінні та рідкісні видання, колекції, віднесені до національного культурного надбання, забезпечують їх належне зберігання і несуть відповідальність за
їх облік, включення до автоматизованих баз даних, а також державну реєстрацію.
Бібліотеки, незалежно від форм власності, не мають
права вилучати та реалізовувати
документи, віднесені до цінних і
рідкісних видань, унікальних
документальних пам'яток, крім
випадків, передбачених законодавством.
Бібліотеки зобов'язані звітувати про свою діяльність перед своїми засновниками та громадськістю.
Бібліотеки, незалежно від форм власності та підпорядкування,
зобов'язані виконувати відповідні норми та правила, встановлені в галузі бібліотечної справи.
Стаття 20. Права бібліотек
Бібліотеки в порядку,
передбаченому їх статутами
(положеннями), мають право
самостійно:
• визначати
зміст, напрями та форми своєї діяльності;
• здійснювати господарську діяльність, відкривати в порядку, визначеному законодавством, рахунки в установах банків, у тому числі валютні, встановлювати перелік платних послуг;
• визначати джерела комплектування своїх фондів;
• встановлювати пільги для окремих категорій
користувачів бібліотеки;
• визначати при наданні користувачам бібліотеки документів розмір коштів, що передаються бібліотеці як
забезпечення виконання зобов'язань
щодо повернення одержаних у
бібліотеці документів, у випадках, передбачених правилами користування бібліотеками;
• визначати види та розміри
компенсації шкоди, заподіяної користувачами
бібліотек, у тому числі пені за порушення
термінів користування документами;
• визначати умови використання бібліотечних фондів на основі договорів з юридичними
та фізичними особами;
та фізичними особами;
• вилучати та реалізовувати
документи зі своїх фондів відповідно до нормативно-правових актів;
• здійснювати у встановленому порядку співробітництво
з бібліотеками та іншими
установами й організаціями
іноземних держав, вести
міжнародний документообмін, бути
членом міжнародних організацій,
брати участь у реалізації
державних і регіональних програм у межах
своєї компетенції та
програм розвитку бібліотечної
справи;
• здійснювати іншу діяльність, спрямовану на
виконання статутних завдань, яка не
суперечить законам.
Бібліотека має право на захист створених нею баз
даних, інших об'єктів
інтелектуальної власності бібліотеки
згідно із законодавством.
Розділ VII
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ГРОМАДЯН, ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ І
ОРГАНІЗАЦІЙ НА
БІБЛІОТЕЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ
Стаття 21. Права громадян,
підприємств, установ і організацій на
бібліотечне обслуговування
Громадяни України незалежно від статі, віку, національності, освіти, соціального
походження, політичних та релігійних переконань, місця проживання мають право на бібліотечне
обслуговування, яке може бути
у формі:
• абонемента
(у тому числі міжбібліотечного);
• системи
читальних залів;
• дистанційного
обслуговування засобами телекомунікації;
• бібліотечних пунктів;
• пересувних бібліотек.
Громадяни України, підприємства, установи та організації мають право вільного вибору бібліотек відповідно до своїх потреб.
Права громадян України, підприємств, установ і
організацій на бібліотечне обслуговування забезпечуються створенням мережі бібліотек та різноманітністю їх видів, безкоштовністю основних
бібліотечних послуг.
Іноземці та особи без громадянства, що перебувають
в Україні на законних
підставах, користуються тими самими
правами на бібліотечне
обслуговування, що і громадяни України.
Стаття 22. Права користувачів бібліотеки
Доступ до документів та надання бібліотечних
послуг користувачам бібліотек здійснюються з додержанням вимог щодо забезпечення охорони державної таємниці, забезпечення зберігання фондів бібліотек, а також відповідно
до статутів (положень) бібліотек, правил
користування бібліотеками.
Користувачі бібліотек мають право:
• безоплатно користуватися інформацією про склад
бібліотечних фондів через довідково-пошуковий апарат (крім комерційних баз даних);
• безоплатно отримувати консультаційну
допомогу в пошуку та виборі джерел
інформації;
• безоплатно отримувати у тимчасове користування документи із фондів бібліотеки, крім
документів, придбаних за кошти, одержані від господарської діяльності бібліотеки;
документів, придбаних за кошти, одержані від господарської діяльності бібліотеки;
• одержувати документи або їх копії по міжбібліотечному абонементу;
• одержувати інформацію з інших бібліотек, користуючись
каналами зв'язку;
• користуватися іншими
видами послуг, у тому числі
на платній основі;
• брати участь у роботі бібліотечних рад.
Користувачі бібліотек з вадами зору мають право
на одержання документів на
спеціальних носіях Інформації через
мережу спеціалізованих та інших загальнодоступних бібліотек.
Користувачі бібліотек
дитячого та юнацького віку
мають право на бібліотечне
обслуговування у загальнодоступних та
спеціалізованих бібліотеках.
Стаття 23. Обов'язки користувачів бібліотек
Користувачі бібліотек зобов'язані:
• дотримуватися правил користування
бібліотеками;
• замінювати втрачені (пошкоджені) документи, одержані з фондів бібліотек, рівноцінними
або відшкодовувати їх ринкову вартість у розмірах, встановлених правилами користування бібліотекою.
або відшкодовувати їх ринкову вартість у розмірах, встановлених правилами користування бібліотекою.
Розділ VIII
УПРАВЛІННЯ БІБЛІОТЕЧНОЮ СПРАВОЮ
Стаття 24. Державне
управління бібліотечною справою
Загальне методичне керівництво
бібліотеками та координацію їх роботи здійснює спеціально уповноважений
центральний орган виконавчої влади у сфері культури.
Спеціально
уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері культури:
- формує єдину
державну політику щодо бібліотечної
справи в Україні;
- розробляє
та реалізує державні програми в межах
своєї компетенції та програми розвитку
бібліотечної справи;
- сприяє
централізованому комплектуванню і
використанню бібліотечних фондів;
- здійснює
координацію робіт щодо
об'єднання бібліотек в єдину
бібліотечно-інформаційну систему;
- організує
підготовку та перепідготовку бібліотечних
кадрів, підвищення їх кваліфікації;
- здійснює
контроль за діяльністю
бібліотек, що є у державній
і комунальній власності,
збереженням ними бібліотечного фонду України;
збереженням ними бібліотечного фонду України;
- сприяє науковим
дослідженням, методичному забезпеченню
бібліотечної справи;
- організує
розробку державних
бібліотечних стандартів, інструкцій, положень, інших нормативних документів;
- може
заохочувати працівників
бібліотечних закладів згідно
із законом.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої
влади, які мають у своєму
підпорядкуванні бібліотеки, здійснюють
керівництво підвідомчими їм бібліотеками.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні бібліотеки, реалізують державну політику
в галузі бібліотечної справи, визначають систему управління мережею підпорядкованих
їм бібліотек, забезпечують координацію їх діяльності з бібліотечною системою спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері культури.
Стаття 25. Участь громадськості у бібліотечній
справі
Громадяни та їх
об'єднання мають право брати участь у фінансуванні програм розвитку бібліотечної справи,
підтримці творчих починань у діяльності бібліотек, вирішенні соціальних і побутових проблем бібліотечних працівників. Це право реалізується шляхом створення читацьких та наглядових рад бібліотек, благодійних
організацій, розвитку спонсорства,
меценатства, інших форм
благодійництва.
Розділ IX
ФІНАНСУВАННЯ, МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА МАЙНОВІ
ПРАВА БІБЛІОТЕК
Стаття 26. Фінансування бібліотек
Основними джерелами фінансування бібліотек державної і комунальної форм
власності є кошти відповідно
державного та місцевих бюджетів;
бібліотек, заснованих на інших формах власності, — кошти засновників.
За рахунок коштів державного та місцевих бюджетів здійснюються
фінансування розробки і реалізації програм розвитку бібліотечної справи, будівництво та реконструкція
бібліотечних будівель, споруд, приміщень, розвитку дистанційного обслуговування засобами
телекомунікацій, інших форм обслуговування
жителів віддалених
районів, осіб з фізичними вадами.
Суми витрат на поповнення бібліотечних фондів
у Державному бюджеті України та місцевих бюджетах виділяються окремим рядком.
Додаткове фінансування бібліотек може
здійснюватися за рахунок коштів
фізичних та юридичних осіб, у тому
числі Іноземних, за рахунок коштів, одержаних бібліотеками від господарської діяльності,
надання бібліотеками платних послуг, пожертвувань та інших джерел, не
заборонених законодавством. Розмір коштів, що надходять з додаткових джерел фінансування, не
підлягає обмеженню, ці кошти не можуть бути
вилучені на кінець бюджетного року, не враховуються
при визначенні обсягів бюджетного
фінансування на наступний рік І повинні використовуватися виключно на здійснення
статутної діяльності бібліотеки (придбання
літератури, технічних засобів тощо).
Фінансування приватних бібліотек здійснюється
за рахунок коштів власника та інших джерел, не заборонених законодавством.
Стаття 27. Матеріально-технічне забезпечення
бібліотек
Забезпечення бібліотек будівлями, спорудами,
приміщеннями, збудованими за
спеціальними проектами, або іншими
упорядкованими приміщеннями, що відповідають умовам обслуговування користувачів
бібліотек, зберігання бібліотечних
фондів, відповідними засобами
механізації та автоматизації бібліотечних процесів, розмножувальною технікою, іншим обладнанням та транспортом здійснюється їх власником
(засновником).
Забороняється переміщення
бібліотек без надання рівноцінного упорядкованого приміщення для обслуговування користувачів бібліотеки, роботи
працівників, зберігання бібліотечних фондів.
Стаття 28. Майнові права бібліотек
Держава гарантує захист майнових
прав бібліотек усіх форм власності.
Земельні ділянки, на яких розташовані бібліотеки, що
є у державній І комунальній власності, передаються їм у безстрокове користування відповідно до
земельного законодавства.
Бібліотечний фонд, будівлі, споруди, приміщення,
обладнання та інше майно, що є
державною або комунальною
власністю та передане засновником
бібліотекам державної і комунальної форм власності, належить їм на праві
оперативного управління.
Будівлі, споруди, приміщення, майно, бібліотечні
фонди, закріплені за державними
бібліотеками на праві оперативного
управління, є державною власністю, незалежно від місця їх
знаходження.
Стаття 29. Господарська діяльність бібліотек
Бібліотеки здійснюють господарську діяльність
відповідно до законодавства та їх статутів (положень).
Бібліотеки мають право самостійно розпоряджатися
відповідно до законодавства
доходами від господарської діяльності, у тому числі від надання платних послуг, і майном,
придбаним за рахунок цих доходів.
Бібліотеки, що безкоштовно надають
основні бібліотечні послуги, в
порядку, передбаченому законом,
звільняються від оподаткування
доходів, отриманих від надання платних послуг.
Розділ X
СОЦІАЛЬНІ ГАРАНТІЇ ПРАЦІВНИКІВ БІБЛІОТЕК
Стаття 30. Соціальні гарантії працівників бібліотек
На працівників бібліотек, незалежно від форм власності
та статусу бібліотеки,
поширюються гарантії, встановлені
законодавством про працю, соціальне страхування, пенсійне забезпечення.
Працівникам бібліотек, які працюють у селах і
селищах, а також пенсіонерам, які раніше працювали у бібліотеках у цих населених пунктах і
проживають у них, держава
відповідно до законодавства
забезпечує безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах встановлених норм.
Працівникам бібліотек можуть встановлюватися надбавки та доплати в межах
затвердженого фонду оплати праці
працівників бібліотек.
Підприємства, установи та організації за рахунок
власних коштів можуть у
колективних договорах встановлювати
працівникам бібліотек додаткові пільги.
Працівники бібліотек мають право
на доплату за вислугу років у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Розділ XI
МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО В ГАЛУЗІ БІБЛІОТЕЧНОЇ СПРАВИ
Стаття 31. Міжнародне співробітництво в галузі бібліотечної справи
Міжнародне співробітництво в галузі бібліотечної справи здійснюється на
основі міжнародних договорів України,
Основ законодавства України про культуру,
цього Закону та інших нормативно-правових
актів.
Розділ XII
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО БІБЛІОТЕЧНУ СПРАВУ
Стаття 32. Відповідальність за порушення законодавства про бібліотечну справу
Особи, винні в
порушенні законодавства про бібліотечну справу, несуть відповідальність згідно із законом.
Розділ XIII
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає
чинності з дня його опублікування.
2. До приведення законів
України, інших нормативно-правових актів у відповідність із нормами цього Закону вони діють у частині,
що не суперечить цьому Закону.
3. Кабінету Міністрів
України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:
- підготувати та подати до Верховної Ради України
пропозиції про внесення змін до законів України, що випливають із цього Закону;
- розробити та привести у відповідність із цим
Законом свої нормативно-правові
акти;
- забезпечити перегляд і
скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що
суперечать цьому Закону.
4. Пункт 5.1 статті 5
Закону України «Про податок на
додану вартість» (Відомості Верховної Ради України, 1997р., №21, ст.156,
№ 51, ст. 305; 1998 р., № 10, ст. 37, № 18, ст. 95, № 33, ст.224; 1999р., №35, ст.302, №38, ст. 340, № 39, ст. 357; зі змінами, внесеними Законом України від 17 лютого 2000 року № 1460-ПІ, доповнити
підпунктом 5.1.23 такого змісту:
«5.1.23. надання
бібліотеками, що є у державній і
комунальній власності, платних
послуг фізичним і юридичним
особам».
БІБЛІОТЕЧНА
СТАТИСТИКА
Міждержавний
стандарт ГОСТ 7.20-2000
Система стандартів з Інформації, бібліотечної та видавничої справи.
Дата введення 2002-01
-01.
1. СФЕРА ЗАСТОСУВАННЯ
Цей стандарт установлює одиниці обліку документів фондів бібліотек і органів науково-технічної інформації (далі — НТІ) і одиниці обліку
обслуговування користувачів
бібліотек І органів НТІ.
Стандарт обов'язковий для всіх бібліотек і
органів НТІ незалежно від відомчого підпорядкування та форм власності.
2. ВИЗНАЧЕННЯ
Видача документа: Надання документа
на запит користувача бібліотеки на
абонементі, в читальному залі через
нестаціонарні форми обслуговування або електронні інформаційні мережі.
Річний комплект: Сукупність номерів (випусків)
періодичних видань за рік,
приймається за одну одиницю фонду.
Захід: Сукупність дій, організаційних форм,
орієнтованих на контактні групи користувачів з метою задоволення їхніх потреб у знаннях, інформації, спілкуванні, рекреації.
Метрополиця: Міжнародна одиниця обліку обсягу
фонду, яка вимірюється як 1 м стелажної полиці, зайнятої виданнями
або Іншими документами.
Назва: Кожне нове або повторне видання, інший документ, що
відрізняються від решти заголовком,
вихідними даними або Іншими елементами
оформлення.
Відмова: Незадоволений запит користувача
бібліотеки.
Підшивка (палітурна
одиниця): Сукупність номерів
періодичних видань (документів),
зшитих, переплетених або скріплених в інший спосіб в одне
ціле та прийнятих за одну облікову одиницю
фонду.
Користувач бібліотеки: Фізична або юридична особа,
яка користується послугами бібліотеки (читач, відвідувач заходів, абонент).
Відвідування: Прихід користувача до бібліотеки або органу НТІ, зареєстрованого в контрольному листку або формулярі читача, іншій
документації, прийнятій у бібліотеці або
органі НП, а також в електронній базі
даних.
Постійно діючий запит
(ПДЗ): Тема інформаційного запиту на обслуговування абонентів у системі вибірного поширення інформації (далі —ВПІ).
Екземпляр: Кожна окрема одиниця документа, що
включається до фонду або вибуває з
його.
3. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
3.1. Обсяг фонду бібліотеки й
органу НТІ обліковується
в уніфікованих одиницях.
3.2. Основними одиницями обліку для всіх видів
документів є екземпляр і назва.
3.3. Основними одиницями обліку обсягу фонду
друкованих видань, неопублікованих і аудіовізуальних документів, електронних видань є екземпляр і назва.
3.4. Облік обсягу фонду журналів І газет
проводиться в екземплярах, назвах, річних комплектах, підшивках.
3.5. Додатковими одиницями обліку обсягу фонду є річний комплект, метрополиця, підшивка (палітурна одиниця).
3.6. Облік обсягу фонду в назвах застосовується для нових надходжень.
3.6.1. Повторне видання обліковується як нова назва, якщо воно доповнено та
(або) перероблено.
3.6.2. Багатотомне видання, об'єднане загальним заголовком, обліковується як одна назва, за винятком томів, що мають індивідуальний заголовок.
3.6.3. Копія видання або неопублікованого документа незалежно від виду носія обліковується так само, як оригінал.
3.7. Додатки до видань (карти, атласи, таблиці,
пояснювальні записки, покажчики географічних
назв, ноти, грамплатівки, плакати, СВ-К.ОМ,
дискети тощо), які не мають
самостійного значення, окремо не
обліковуються.
3.8.
Самостійні видання, об'єднані в одну оправу
(конволют), обліковуються як окремі екземпляри
й окремі назви.
4. ОБЛІК ОКРЕМИХ ВИДІВ ВИДАНЬ І НЕОПУБЛІКОВАНИХ ДОКУМЕНТІВ
4.1. Книжки й брошури.
4.1.1. Кожна книжка або брошура, що входить до серії, обліковується як окрема назва.
4.1.2. Кожна із брошур, випущених в об'єднуючій іх видавничій палці (обкладинці), обліковується як окрема назва.
4.2. Періодичні видання.
4.2.1. Основними одиницями обліку обсягу фонду журналів є екземпляр
(том, номер, випуск) і назва видання
за всі роки його надходження до фонду незалежно від зміни заголовка журналу.
Крім того, обсяг
фонду журналів обліковується в річних комплектах.
4.2.2. Основними одиницями обліку обсягу фонду газет є
річний комплект газет, що підлягає
постійному зберіганню в цьому фонді, і назва комплекту видання за всі роки його надходження до фонду незалежно від
зміни заголовка видання.
Примітка. Додатково допускається облік обсягу фонду в номерах (для непереплетених газет) і підшивках (палітурних одиницях).
4.2.3.
Одиницями обліку одноденних (одноразових)
газет служать екземпляр (номер,
випуск) і назва газети.
43. Триваючі видання.
4.3.1. Основними одиницями
обліку обсягу фонду триваючих видань є
екземпляр (том, випуск) і назва комплекту
видання за всі роки його надходження до
фонду незалежно від зміни заголовка видання.
4.3.2. Кожна серія триваючого видання, що має
самостійну нумерацію випусків,
обліковується як окрема назва.
4.3.3. Кожен самостійний том (випуск) триваючого видання обліковується як окрема назва.
4.4. Нотні видання.
4.4.1. Одиницями обліку нотних видань є екземпляр і назва.
4.4.2.Окремі партії (голоси), об'єднані з
партитурою (клавіром) в одному виданні, а також партії, об'єднані видавничою папкою (обкладинкою), обліковуються як один екземпляр і одна назва.
4.4.3.Окремі партії (голоси) і партитура (клавір), видані окремо, обліковуються як різні
екземпляри.
4.4.4. Самостійні нотні видання, об'єднані в одну оправу (конволют),
обліковуються як окремі екземпляри й
окремі назви.
4.5. Картографічні видання
4.5.1.Карта, видана на кількох аркушах, об'єднаних загальним заголовком, обліковується як один екземпляр і одна назва.
4.5.2.Кожен самостійний аркуш серійної карти обліковується як окремий екземпляр і окрема назва.
4.6. Образотворчі видання
4.6.1.
Аркушеві видання, об'єднані видавничою
папкою (обкладинкою, манжеткою, обгорткою), обліковуються як один екземпляр
і одна назва.
4.6.2. Кожен аркуш серії образотворчих видань, не об'єднаний видавничою
папкою (обкладинкою, манжеткою, обгорткою),
обліковується як окремий екземпляр і
окрема назва.
4.7. Аркушеві текстові видання. Аркушеві текстові видання, випущені
в об'єднуючій видавничій
папці (манжетці), обліковуються
як один екземпляр і одна назва.
4.8. Спеціальні види нормативних документів
4.8.1. Стандарти й каталоги
промислового обладнання й виробів,
випущені в об'єднуючій їх видавничій папці
(обкладинці), за наявності на папці
загальної ціни, змісту всього
видання і єдиних вихідних даних
обліковуються як один екземпляр і одна назва.
4.8.2. Стандарти й каталоги промислового обладнання й виробів, випущені у вигляді
окремих аркушів, якщо кожен із
них має свої вихідні дані,
ціну, тираж, обліковуються як окремий екземпляр і окрема назва, навіть якщо вони об'єднані однією папкою (обкладинкою).
4.9. Депоновані наукові праці. Депонована наукова праця (робота у
двох екземплярах і супровідні документи до неї), що міститься в окремій папці, обліковується як один екземпляр і одна назва.
4.10. Неопубліковані документи
4.10.1. Неопубліковані документи, які зброшуровані або містяться в
окремій папці, обліковуються як один
екземпляр і одна назва..
4.10.2. Для конструкторської документації одиницею обліку є креслення або
повний комплект конструкторських документів,
що належать до одного виробу.
5. ОБЛІК АУДІОВІЗУАЛЬНИХ ДОКУМЕНТІВ
5.1. Фонодокументи
5.1.1. Одиницями обліку обсягу фонду фонодокументів є екземпляр і назва.
5.1.2.Екземпляром
фонодокументів є: диск — для грамплатівок, компакт-дисків; котушка, касета, бобіна — для магнітних фонограм.
5.1.3.Окремо випущена грамплатівка, компакт-диск обліковуються як один диск і
одна назва.
Комплект (альбом) грамплатівок,
компакт-дисків, об'єднаних загальною
назвою, обліковується за кількість
дисків і однією назвою.
5.1.4. Магнітна фонограма на одній котушці (касеті) обліковується як одна котушка (касета) і одна назва.
Магнітна фонограма на кількох котушках (касетах), об'єднаних загальною назвою,
обліковується за кількістю
котушок (касет) і однією назвою.
5.1.5. Окремо випущений фонодокумент або комплект фонодокументів,
об'єднаних
загальним заголовком,
обліковується як одна назва незалежно від числа записаних творів.
5.1.6. Повторно випущений фонодокумент
обліковується як нова назва, якщо має
виробничий або фірмовий номер (номери), відмінний від
попереднього видання з
аналогічною назвою.
5.2. Відеодокументи
5.2.1.Одиницями обліку фонду відеодокументів є екземпляр і назва.
5.2.2.Екземпляром
відеодокументів є касета або диск.
5.2.3.Загальний
обсяг фонду відеодокументів обліковується за кількістю касет або дисків.
5.2.4.Відеодокументи обліковуються за правилами, установленими в 5.1.3—5.1.5.
5.3. Кінодокументи
5.3.1.Одиницею
обліку фонду кінодокументів є бобіна.
5.3.2.Кінофільм обліковується як одна назва незалежно від числа складових його частин (бобін).
5.3.3.Загальний обсяг фонду кінофільмів обліковується за кількістю бобін.
5.3.4. Діафільм обліковується як одна назва:
незалежно від числа складових його частин (рулонів).
5.3.5. Загальний обсяг фонду
діафільмів обліковується за кількістю рулонів.
5.4. Фотодокументи
5.4.1.Одиницями обліку фонду фотодокументів є екземпляр і назва.
5.4.2.Екземпляром фотодокументів є кадр.
5.4.3. Комплект діапозитивів обліковується як одна
назва незалежно від числа
складників його сюжетів (кадрів).
5.4.4. Загальний обсяг фонду діапозитивів
обліковується за кількістю кадрів.
5.5. Документи на мікро формах
5.5.1. Одиницями обліку фонду документів на мікроформах є екземпляр і назва.
5.5.2. Екземпляром документів на мікроформах є: афіша — для
мікроафіш; рулон — для мікрофільмів.
5.5.3. Комплект фіш, об'єднаних загальною назвою, обліковується як одна назва.
5.5.4. Загальний обсяг фонду документів на
мікрофішах обліковується за кількістю фіш.
5.6. Аудіовізуальні документи (АВД), що є додатком до
інших видів документів, окремому обліку не підлягають.
Примітка. У разі важких випадків визначення
основного носія інформації та додатка
до нього за основний носій, що
підлягає обліку, приймається текстовий
документ.
6.ОБЛІК ЕЛЕКТРОННИХ ВИДАНЬ
6.1.Одиницями обліку електронних видань є екземпляр і назва.
6.2. Екземпляром для електронних видань є дискета й
оптичний диск (СО-КОМ і
мультимедіа).
6.3. Електронні видання обліковуються за правилами,
встановленими в 5.1.3.
7. ОБЛІК КОРИСТУВАЧІВ БІБЛІОТЕК І ОРГАНІВ НТІ
7.1. Одиницею обліку читачів є читач.
Облік загального числа читачів проводиться за числом читачів, які обслуговуються всіма структурними підрозділами
бібліотеки або органу НТІ й зареєстровані у єдиній реєстраційній картотеці або єдиній БД читачів.
Примітка. За наявності в бібліотеці або органі НТІ єдиного структурного підрозділу облік
загального числа читачів може
проводитися на основі картотеки формулярів читачів.
7.2. Одиницею обліку абонентів міжбібліотечного абонемента (далі — МБА) є один абонент.
Облік загального числа абонентів МБА проводиться за числом бібліотек або
органів НТІ, зареєстрованих у картотеці або БД реєстрації абонентів МБА.
7.3. Одиницею обліку абонентів системи ВШ є
індивідуальний (особа)
або колективний (організація)
абонент, зареєстрований у картотеці або БД реєстрації абонента системи ВШ.
Облік загального числа абонентів системи В ПІ проводиться за числом абонентів,
зареєстрованих у картотеці або БД цієї системи.
7.4. Одиницею
обліку користувачів, що звертаються до бібліотеки або органу НТІ через електронні інформаційні мережі, є код
користувача (особи або організації), зафіксований на сервері бібліотеки або органу НТІ.
Облік
загального числа користувачів,
що звертаються до бібліотеки або органу НТІ через електронні інформаційні мережі,
здійснюється за кількістю неоднакових кодів осіб і організацій, зареєстрованих на сервері бібліотеки або органу НТІ.
7.5. Одиницею обліку відвідувачів заходів є особа, присутня на заході та зареєстрована в документах, прийнятих у бібліотеці або органі НТІ.
Облік загального числа відвідувачів
заходів здійснюється підсумовуванням кількості присутніх на заходах осіб, зареєстрованих у прийнятих
документах кожним структурним
підрозділом бібліотеки або органом
НТІ, що проводить захід.
Примітка. Число відвідувачів заходу,
спільно проведеного кількома структурними підрозділами бібліотеки або органу
НТІ, обліковується одним
структурним підрозділом.
8. ОБЛІК ВІДВІДУВАНЬ, ЗВЕРНЕНЬ
8.1. Одиницею обліку відвідувань є одне
відвідування, зареєстроване в документації або БД, прийнятих у бібліотеці або органі НТІ.
8.2.
Одиницею
обліку звернень до електронного
бібліотечно-інформаційної мережі є одне звернення на сервер бібліотеки
або орган НТІ.
8.3.
Облік загального
числа відвідувань (звернень) проводиться підсумовуванням відвідувань (звернень),
облікованих кожним структурним
підрозділом бібліотеки або органом НТІ.
9. ОБЛІК ЗАПИТІВ НА ДОКУМЕНТИ І ЇХ КОПІЇ
9.1. Одиницею обліку запитів на документи і їх копії є запит на один екземпляр документа або копії, зареєстрований у листку читацької вимоги або БД.
Примітка. Одиницею обліку запиту на періодичне видання є один екземпляр видання або
одна підшивка.
9.2. Облік загального числа
запитів здійснюється підсумовуванням листків читацької вимоги або фіксованих запитів у БД.
10. ОБЛІК ВИДАЧІ ДОКУМЕНТІВ І ЇХ КОПІЙ
10.1.
Одиницею обліку видачі документів і їх копій є екземпляр, отриманий
користувачем на його запит.
Примітка. Одиницею обліку видачі періодичних видань є екземпляр
або підшивка, отримана користувачем на його запит.
10.2. Облік
видачі документів проводиться за числом виданих екземплярів, зареєстрованих у
формулярі читача, листку читацької вимоги, бланку-замовленні за МБА,
книжковому формулярі або іншій документації, прийнятій у бібліотеці й органі
НТІ, а також в електронній БД.
10.2.1. Облік видачі журналів, газет, нот, карт, образотворчих
видань, патентів, стандартів, промислових каталогів, АВД які об'єднані або
зберігаються в папках, коробках, комплектах, підшивках; мікрофільмів, мікрофіш,
дискет та інших документів, які складаються з кількох екземплярів документів,
проводиться за числом тих екземплярів документів, які відповідають запиту
користувача.
10.2.2. У разі видачі видань із одного структурного підрозділу
бібліотеки або органу НТІ в інший облік видачі проводиться структурним
підрозділом, що безпосередньо здійснює видачу видань читачеві чи абонентові
МБА.
10.3. Облік
загального числа виданих документів проводиться підсумовуванням числа екземплярів,
облікованих кожним структурним підрозділом бібліотеки або органом НТІ.
облікованих кожним структурним підрозділом бібліотеки або органом НТІ.
10.4.Облік видачі копій і документів з виставки належить до
загального числа виданих документів.
10.5. Облік видачі платних копій документів, проведений спеціалізованим
підрозділом бібліотеки або органом НТІ, здійснюється окремо й належить до
загального числа виданих документів.
ІІ. ОБЛІК ЗАПИТІВ І ВІДПОВІДЕЙ НА ДОВІДКОВО-ІНФОРМАЦІЙНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ
11.1. Одиницею обліку одноразових запитів на довідково-інформаційне
обслуговування (далі — ДГО) є запит.
11.1.1. Облік одноразових запитів на ДІО проводиться за числом;
• затребуваних тем (для
тематичних бібліографічних запитів);
• бібліографічних записів,
що потребують уточнення (для запитів на бібліографічне уточнення);
• документів, наявність яких
у фонді бібліотеки або органі НТІ потрібно встановити (для
адресно-бібліографічних запитів);
• затребуваних фактів (для
фактографічних запитів);
• тем, що потребують
аналітико-синтетичного перетворення документальної інформації (для аналітичних
запитів);
• методичних консультацій
щодо роз'яснення правил користування бібліотекою або органом НТІ, щодо використання
інформаційних видань і елементів довідково-бібліографічного апарату (далі
—ДВА): каталогів, покажчиків, БД тощо (для запитів орієнтаційного характеру).
11.1.2. Облік загального числа одноразових запитів на ДІО проводиться
підсумовуванням запитів, зареєстрованих у документації (або БД), прийнятій у
бібліотеці або органі НТІ.
11.2. Одиницею обліку виконаних одноразових запитів на
ДІО є усна або письмова довідка, що містить відомості про одну тему, про один
уточнений бібліографічний запис, про одне
встановлене видання, про один виявлений факт, а також
усна або письмова методична
консультація з одного питання.
11.2.1. Облік виконаних запитів на ДІО проводиться за
числом:
• тематичних довідок:
бібліографічних списків, тематичних добірок (за виконання тематичних
запитів). Додатково допускається облік бібліографічних записів, включених до довідки;
запитів). Додатково допускається облік бібліографічних записів, включених до довідки;
• довідок, що включають
уточнені бібліографічні записи (за виконання запитів на бібліографічні
уточнення);
уточнення);
• довідок, що містять
відомості про видання, наявність яких установлено у фонді бібліотеки або
органі НТІ (за виконання адресно-бібліографічних запитів);
органі НТІ (за виконання адресно-бібліографічних запитів);
• довідок, що включають
виявлені або уточнені факти (за виконання фактографічних запитів);
• довідок, що включають
оглядово-аналітичні відомості (за виконання аналітичних запитів);
• методичних
консультацій (за виконання запитів орієнтаційного характеру).
11.2.2. Облік загального числа виконаних запитів на ДІО
проводиться підсумовуванням довідок,
консультацій, зареєстрованих у документації (або БД), прийнятій у бібліотеці або органі НТІ.
консультацій, зареєстрованих у документації (або БД), прийнятій у бібліотеці або органі НТІ.
11.3. Облік переадресованих запитів проводиться за числом
повідомлень про переадресування запитів в інші бібліотеки або органи НТІ.
Примітка. Переадресовані запити як виконані не обліковуються.
11.4. Одиницею обліку
постійно діючих запитів на ДІО в режимі ВГП є ПДЗ.
Облік загального числа
ПДЗ на ДІО в режимі ВПІ проводиться підсумовуванням ПДЗ, зареєстрованих у
документації (або БД), прийнятій у бібліотеці або органі НТІ.
11.5. Одиницею обліку
сигнальних повідомлень, надісланих абонентам системи ВПІ, є повідомлення про
одне джерело інформації.
Облік загального числа
сигнальних повідомлень проводиться за числом повідомлень, надісланих усім
абонентам системи ВШ та зареєстрованих у документації (або БД), прийнятій у
бібліотеці або органі НТІ.
12. ОБЛІК ВІДМОВ
12.1. Одиницею обліку
відмов на документи, їх копії та ДІО є невиконаний запит користувача, зареєстрований
у листку читацької вимоги (або БД), Іншій документації, прийнятій у бібліотеці
або органі НТІ.
Облік загального числа
відмов проводиться підсумовуванням невиконаних запитів користувачів,
зареєстрованих у кожному структурному підрозділі бібліотеки або органі НТІ.
13. ОБЛІК ЗАХОДІВ
13.1. Одиницею обліку
заходів є один захід - виставка, усний огляд, день інформації, екскурсія тощо,
зареєстрований у документації (або БД), прийнятій у бібліотеці або органі НТІ.
13.2. Облік загального числа
заходів проводиться підсумовуванням заходів, зареєстрованих кожним підрозділом
бібліотеки або органом НЛ.
Примітки. 1. Додатково в прийнятій документації (або БД) ведеться
облік експонованих і виданих документів, а також учасників заходів.
2.
Захід, що включає одночасне проведення різних форм (наприклад,
виставку й усний бібліографічний огляд), обліковується як один захід, але
складники цього заходу називаються в прийнятій документації (БД).
3.
Захід, в
організації та проведенні якого брало участь кілька структурних підрозділів, обліковується один раз.
Немає коментарів:
Дописати коментар